Na czym zbudować grę TGF?

Ostatnio w komentarzach ktoś poprosił o artykuł z listą silników na których można zbudować grę. Postaram się więc pokrótce przedstawić jakie są opcje i czy warto z nich w ogóle korzystać.

Vallheru

Na początku listy musi się znajdować oczywiście vallheru. Silnik stworzony przez Jaśka Balickiego zwanego w środowisku Thindilem. Od 2013 roku silnik nie jest już rozwijany i najprawdopodobniej nie będzie. Repozytorium z plikami można znaleźć w serwisie Launchpad. Vallheru w chwili powstania był przełomowym rozwiązaniem, które pozwoliło wielu osobom ziścić marzenie o swojej grze. W chwili obecnej jednak podejrzewam, że mało kto chciałby od strony technicznej się nim zajmować bo mimo iż jest bardzo solidnie napisany to jednak korzysta z przestarzałych technologii (jak choćby smarty, kod proceduralny). Dlatego nie polecam go do tworzenia nowych projektów ponieważ rozwój będzie wrzodem na tyłku.

Orodlin

Jest to ulepszona wersja Vallheru, stworzona przez grupę osób, które w świecie Vallheru siedziały bardzo długo. Silnik można pobrać na Bitbucket mareckiego. Pewnie można też znaleźć w google inne miejsca gdzie pliki są przechowywane. Czym silnik różni się od Vallheru? Wiele rzeczy zostało w nim ulepszone (np. dodane wywołania ajax tam gdzie było to potrzebne) przy czym to nadal Vallheru ze wszystkimi jego problemami. Jest jeszcze jeden problem, Orodlin nie jest udostępniany z grafikami, czy tematem graficznym więc nie jest to silnik, który możemy po instalacji od razu pokazać światu. Trzeba go wpierw dopieścić co oczywiście nastręcza tych samych problemów co w Vallheru. Na pewno jednak to lepsze wyjście niż czyste Vallheru.

Modyfikacje

W sieci znaleźć można jeszcze strony, na których znajdują się modyfikacje do Vallheru. Podstawowym źródłem takowych jest Gammo, znajduje się tam też lista różnych silników gier via www do pobrania, ale są już tak stare, że podejrzewam w większości nie nadają się do użytku. Co do modów to można jeszcze skorzystać z mojego starego modułu do prowadzenia sesji, który pobierzecie na GitHubie. Został on wykorzystany choćby na Redoranie a jest to system sesji jeszcze z pierwszej wersji Kronik Fallathanu. 

Alternatywy

Na pewno można spróbować postawić grę na Gamers Fusion 2.5, który jest rodzicem Vallheru, i którego błędy Thindil naprawiał w pierwszej kolejności. Dlatego raczej już nie nadaje się do użytku, choć są gry jak Imperium (i-rpg.net), które stale z niego korzystają.

Jeszcze do niedawna istniał też mój projekt Fenix Engine, na których uruchomiona została gra Nordrun (nordrun.pl) ale z braku zainteresowania większego przestałem go rozwijać. Być może sam silnik udostępnię do pobrania choć dla większości osób będzie bezużyteczny ponieważ wymaga serwera lepszego niż hosting ponieważ jest napisany w frameworku PhalconPHP (który jest udostępniany jako moduł PHP przez co jest piekielnie szybki).

 

Obecnie pracuję wraz z zespołem nad nową wersją silnika dla KF, Nordrun oraz Radiation. Być może jeśli będzie zainteresowanie to udostępnię go jako usługę także innym chętnym. Wtedy silnik będzie hostowany na moim serwerze, ja także zajmowałbym się obsługą techniczną zaś twórca mógłby skupić się na tworzeniu swojej gry. No ale jak będzie, czas pokaże 🙂

 

Na pewno gdzieś tam są silniki, które umożliwiają stworzenie własnej gry jednak są to w większości nastawione na realizację zupełnie innych celów mechanizmy (np. chodzenie ludkiem po mapce). Także średnio przydatne w tekstowym RPG. Jeśli coś pominąłem a uważacie to za istotne dajcie znać w komentarzu.

 

Dzięki za uwagę.
T. 

3 thoughts on “Na czym zbudować grę TGF?

  1. Od siebie jeszcze dodam, że dawno, dawno temu powstały też poza orodlinem: tallos engine i santic engine. Osobiście nie polecam, żeby na tym stawiać własną grę (tallos zresztą chyba ma tyle błędów, że się za łatwo nie da tego zrobić?), ale czasem warto zerknąć na to, co wprowadzili tu, czy tam. Nie wszystkie rozwiązania są w końcu złe.

Dodaj komentarz