[LineCladis] Powstał regulamin fabularny

logo

Na Line Cladisowym forum opublikowany został regulamin fabularny gry, który określa co można a czego nie można graczom w grze robić. Jest to dość zwięzły i rozsądny regulamin, który znalazłby podejrzewam zastosowanie w większości gier TGF. Jednak na jego przykładzie chciałem pokazać wam pewien sposób myślenia charakterystyczny dla ludzi przebywającym w naszym światku. Otóż powszechne wydaje się dzielenie choćby statystyk na „mechaniczne” i „fabularne”. Wyjaśnijmy sobie coś. Statystyka zawsze jest elementem jakiejś mechaniki gry. Oczywiście tutaj używamy sporego uproszczenia twierdząc, że jakaś statystyka jest „fabularna” bo chodzi nam o to, że jest ona wykorzystywana w fabule, ale tak czy tak to nadal będzie liczba, techniczne rzecz biorąc będzie się ją wykorzystywać w jakiejś mechanice. Tzw. połączenie „mechaniki” i „fabuły” jest rozsądnym wyjściem o czym już nie raz pisałem ponieważ pozwala na zredukowanie jednego, nadprogramowego systemu mechanicznego i pozostawienie tylko jednego systemu. W praktyce było tak, że jeśli był podział na system „mechaniczny” i „fabularny” to istniały dwie mechaniki, które określały co można a czego nie można zrobić. Połączenie tego w jeden system jest ekonomiczne ale też przyjazne graczom, ponieważ nie muszą oni ogarniać dwóch mechanicznych systemów, wystarczy ogarnięcie jednego (co przy świadomości, że zwykle gracze fabularni nie lubią cyferek jest bardzo korzystne). Do takiego zestawu najlepiej dodać jeszcze sposób na zdobywanie doświadczenia za udział w sesjach i mamy całkiem rozsądny system rozwoju postaci czy to techniczny czy fabularny.
Co do samego regulaminu LC to w sumie tylko jedna uwaga się nasuwa. Co jeśli gracze nie będą chcieli grać w świecie wykreowanym przez twórców gry? Może być tak, że będzie im się podobać mechanika ale fabularną stronę będą gracze chcieli kreować oddzielnie, po swojemu, czy zostaną za to ukarani? Dla mnie oczywiste jest, ze jeśli robię grę to chciałbym by gracze korzystali z tych elementów, które dla nich przygotowałem, ale trzeba brać też pod uwagę ich kreatywność. Często ona wychodzi poza ustalone kanony a czasem z nimi koliduje. Mam nadzieję, że tacy gracze nie zostaną po prostu usunięci z gry.

Ogólnie chciałbym by większa liczba gier właśnie tego typu regulaminy posiadała. Proste, nie ciągnące się przez kilometry tekstu, którego nikt nie przeczyta.

Pozdrawiam
Thoran

0 thoughts on “[LineCladis] Powstał regulamin fabularny

  1. Już mówię: jeżeli gracz chce grać sobie prywatnie sesje, np. poprowadzić Warhammera, DnD czy coś takiego to nasz system jak najbardziej jest do tego przygotowany, gracze mają możliwość założenia swoich dwóch sesji i prowadzenia ich w jakim tylko chcą świecie czy też z jaką tylko chcą mechanikę.. co gracze robią to ich sprawa.
    Jednakże wszystko wygląda inaczej jeżeli gracze chcą aby ich sesja wpływała na losy przygotowanego przez nas świata, wtedy wychodzenie poza kanony, tworzenie jakichś dodatkowych rzeczy to raczej spotka się z negatywnym nastawieniem mistrzów gry, czy tam admina fabularnego. A jeszcze warto tu dodać, do mojej poprzedniej wypowiedzi, że gra ma opierać się na graczach między innymi, więc jeżeli takowy gracz prowadzi w „kanonach” świata swoją sesję innym/innemu graczom/wi i chce aby to wpłynęło na losy to informuje MG który będzie miał dostęp do danej sesji (jako obserwator) bądź wysyła już odegraną sesję (jako specjalny link) gdzie MG / Moderatorzy czy Admin będą mogli spojrzeć na wypociny i je ocenić.

    Co do Karania graczy.. to powiem tak… po co karać aktywnego gracza usuwając czy też banując mu konto? Jeżeli jakiekolwiek tego typu przewinienie by się powtarzało (załóżmy że gracz jest nadpobudliwy i ciągle męczy mg linkiem sesji który w swoim „własnym” świecie odbył a ta odbiega od realiów naszego brudnego świata) to zostanie on ostrzeżenie, jeśli nadal będzie się to ciągło (gracz może wszak nie rozumieć że zbytnio przesadził w danej sesji czy też nazwymyślał że zabija smoki, zabił jakichś władców – sam) to konto takiego gracza zostanie przemianowane na konto mechaniczne (z możliwością powrotu na stare ustawienie, jeżeli tylko gracz okaże skruchę – najczęściej zwykłe przepraszam, myliłem się… pewnie winno wystarczyć)
    Co do odgrywania innych światów i dalszego karania to gracz zawsze ale to ZAWSZE ma możliwość wykazania swojej inwencji, dla tego przedstawianie swoich pomysłów, sesji, przygód i ich wyników a fabułę ogólną świata nigdy nie będzie karane, tylko za zbytnią nadpobudliwość mogą polecieć mute na możliwości pisania do danego rangowego, ale to też na pewien okres czasu.

  2. Już mówię: jeżeli gracz chce grać sobie prywatnie sesje, np. poprowadzić Warhammera, DnD czy coś takiego to nasz system jak najbardziej jest do tego przygotowany, gracze mają możliwość założenia swoich dwóch sesji i prowadzenia ich w jakim tylko chcą świecie czy też z jaką tylko chcą mechanikę.. co gracze robią to ich sprawa.
    Jednakże wszystko wygląda inaczej jeżeli gracze chcą aby ich sesja wpływała na losy przygotowanego przez nas świata, wtedy wychodzenie poza kanony, tworzenie jakichś dodatkowych rzeczy to raczej spotka się z negatywnym nastawieniem mistrzów gry, czy tam admina fabularnego. A jeszcze warto tu dodać, do mojej poprzedniej wypowiedzi, że gra ma opierać się na graczach między innymi, więc jeżeli takowy gracz prowadzi w „kanonach” świata swoją sesję innym/innemu graczom/wi i chce aby to wpłynęło na losy to informuje MG który będzie miał dostęp do danej sesji (jako obserwator) bądź wysyła już odegraną sesję (jako specjalny link) gdzie MG / Moderatorzy czy Admin będą mogli spojrzeć na wypociny i je ocenić.

    Co do Karania graczy.. to powiem tak… po co karać aktywnego gracza usuwając czy też banując mu konto? Jeżeli jakiekolwiek tego typu przewinienie by się powtarzało (załóżmy że gracz jest nadpobudliwy i ciągle męczy mg linkiem sesji który w swoim „własnym” świecie odbył a ta odbiega od realiów naszego brudnego świata) to zostanie on ostrzeżenie, jeśli nadal będzie się to ciągło (gracz może wszak nie rozumieć że zbytnio przesadził w danej sesji czy też nazwymyślał że zabija smoki, zabił jakichś władców – sam) to konto takiego gracza zostanie przemianowane na konto mechaniczne (z możliwością powrotu na stare ustawienie, jeżeli tylko gracz okaże skruchę – najczęściej zwykłe przepraszam, myliłem się… pewnie winno wystarczyć)
    Co do odgrywania innych światów i dalszego karania to gracz zawsze ale to ZAWSZE ma możliwość wykazania swojej inwencji, dla tego przedstawianie swoich pomysłów, sesji, przygód i ich wyników a fabułę ogólną świata nigdy nie będzie karane, tylko za zbytnią nadpobudliwość mogą polecieć mute na możliwości pisania do danego rangowego, ale to też na pewien okres czasu.

Dodaj komentarz